maanantai 3. kesäkuuta 2019

Oppimistehtävä 1

A) Itselleni tutuin sosiaalisen median sovellus lienee Instagram. Vaikka en sinne niin aktiivisesti pysyviä julkaisuja päivitäkään, niin Instagramin tuotua sovellukseensa Snapchatin kaltaiset vuorokauden jälkeen poistuvat tarinat, olen siirtynyt käyttämään pelkästään Instagramia. Instagram on ollut minulla jatkuvassa käytössä vuodesta 2014.

Olen some-sukupolvea ja lähden aina mukaan tutustumaan uusiin sosiaalisen median yhteisöihin ja sovelluksiin. En täten koe että olisi tällä hetkellä sellaista sovellusta, joka olisi minulle täysin tuntematon. Vähiten itselläni käytössä oleva ja sitä kautta tuntemattomin ympäristö on kenties kuitenkin YouTube. 
Omalla alallani YouTubea voisi parhaiten hyödyntää joko rekrytoinnissa tai yritysesittelyissä. 

B) Koska työskentelen julkisella sektorilla, halusin vertailla eri virastojen mahdollisuuksia ja tapoja hyödyntää sosiaalista mediaa. Ensimmäinen valitsemani virasto (A) hyödyntää verkkosivujensa mukaan Instagramia, LinkedIn:iä ja Twitteriä. Virasto A:lta löytyy kuitenkin myös YouTube, josta löytyy viraston esittely, kuvausta siitä minkälaista siellä on työskennellä sekä jopa muutama vlogi työpäivistä. Samanlaista sisältöä löytyy myös muista kyseisen viraston some-kanavista. Kaikenkaikkiaan virasto on yllättävänkin aktiivinen sosiaalisessa mediassa.

Toiseksi vertailukohdakseni valitsemani virasto (B) tarjoaa sivuillaan peräti seitsemän linkkiä erilaisiin sosiaalisen median kanaviinsa. Virasto A:han verrattuna kyseinen virasto tarjoaa sisältönä myös opetuksellisia videoita ja julkaisuja, keskittäen rekrytointiin liittyvän sisällön sen alan sovelluksiin (LinkedIn). 

Myös kolmanneksi valitsemani virasto (C) tarjoaa huomattavan määrän erilaisia linkkejä sosiaaliseen mediaan. Virastolta löytyy muunmuassa oma blogi sekä SoundCloud tili, josta löytyy vinkkejä viraston kanssa asioimiseen. Blogin päivittäminen näkyy loppuneen, mutta se on säilytetty arkistona. 

C) Omalla työpaikallani sosiaalista mediaa ei sinällään ole käytössä, sillä tiedottaminen on keskitetty erikseen johdolle sekä tiedottajan vastuulle ja sitä kautta myös medialle. Kuitenkin olisi mahdollista hyödyntää sosiaalista mediaa tulevaisuudessa ainakin rekrytoinnissa. Vaikka avoimien paikkojen ilmoitusten ja hakemusten tulee tulla keskitetysti oman järjestelmän kautta, voisi niihin hyvin luoda linkit LinkedIn:in kautta.

Oman työni puolesta somen turvallinen käyttö ja yksityisyys ovat avain asemassa. Työturvallisuuskeskus on luonut ohjeistuksen somen työkäytöstä työsuojelunäkökulmasta:
https://ttk.fi/koulutus_ja_kehittaminen/julkaisut/digijulkaisut/sosiaalisen_median_tyokaytto_-_tyosuojelunakokulma

Sosiaalisen median turvalliseen käyttöön kannattaa tutustua myös toisesta näkökulmasta, ja muistaa että myös netissä voidaan tehdä rikoksia:
https://www.lappeenrannanuutiset.fi/artikkeli/238850-nettipoliisi-muistuttaa-some-torky-voi-vieda-karajille-asti

Jossain vaiheessa saattaa tulla tarpeelliseksi miettiä uudistuksia myös lainsäädäntöön somen takia:
https://yle.fi/uutiset/3-10288537

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti